Sveriges nya spellagstiftning antogs av riksdagen förra året och trädde ikraft den 1 januari 2019. Den nya regleringen samt det nya licenssystemet för företag som erbjuder speltjänster online i det skandinaviska landet, har öppnat upp för internationella aktörer på den svenska marknaden.
Spelbolag med internationella licenser har länge blickat mot den svenska marknaden för nätspel och betting online. Sedan den nya lagen trädde ikraft, kan utländska nätaktörer verka på en reglerad marknad med en licens från Spelinspektionen (tidigare Lotteriinspektionen), Sveriges tillsynsmyndighet för spel.
En ny rapport från Svenska institutet för opinionsundersökningar (SIFO) visade att en majoritet av svenskarna stödjer införandet av begränsningar för hur marknadsföring av speltjänster får ske i media. Undersökningen visar att nio av tio svenskar anser att det är alldeles för mycket spelrelaterad reklam i inhemsk media.
1 153 svenskar intervjuades i undersökningen, där överväldigande 87 % av de svarande uppgav att spelreklamen är alldeles för utbredd. 76 % av de intervjuade tyckte att nuvarande regelverk och restriktioner kring reklamen för tjänster och produkter inom vadslagning borde skräpas, oavsett medieplattform.
Den nyligen införda lagen tillåter att företag gör reklam för sina produkter i inhemsk TV samt i övriga mediekanaler. Noterbart är dock att internationella aktörer hade en betydande närvaro i olika typer av svensk media redan innan den nya regleringen trädde ikraft.
Det svenska opinionsinstitutet, Kantar Sifo, uppgav i en rapport att två olicensierade operatörer hörde till Sveriges största annonsörer under 2017. Enligt deras slutsatser, spenderade LeoVegas och Kindred Group, som nyligen beviljades verksamhetslicens på den svenska marknaden, sammantaget en summa på närmare 100 miljoner dollar på kundmarknadsföring. Detta räknat över en tolvmånadersperiod som slutade den 31 december 2017.
I efterdyningarna av rapporten från Kantar Sifo, sade civilminister Ardalan Shekarabi till nyhetskanalen SVT att regeringen inte tänker acceptera överdriven reklam och marknadsföring av spelprodukter. Han öppnade även för att ytterligare restriktioner kan bli aktuella för att förhindra att folk överexponeras med spelreklam. Huruvida dessa införs inom en snar framtid eller inte, återstår att se, men om det sker, verkar det inte stöta på något större motstånd.
Källa:
Copyright © 2024 www.online-kasinon.se